use left or right arrow keys to navigate the tab,
Page First page Last page More pages Next page Previous page
Press Enter or Space to expand or collapse and use down arrow to navigate to the tab content
Click to read more about this recipe
Includes
Your webbrowser is outdated and no longer supported by Microsoft Windows. Please update to a newer browser by downloading one of these free alternatives.

Salataların En Lezzetli Eşlikçisi Turpun Yararları?



Kabızlık giderici, sindirim sistemi dostu, bol lifli, dayanıklı ve besleyici bir gıda olan turpu tüm yönleriyle incelemeye başlamadan önce, isterseniz gelin bu sebzenin tarihçesine kısaca bir göz atalım. Brassicaceae (Cruciferae) yani Turpgiller familyasından bir kök bitki olan turpun, yüzyıllar önce de insanlar için önemli bir besin kaynağı olduğu anlaşılıyor. Turpun, bundan yaklaşık 4000 yıl önce evcilleştirilerek sebze olarak kullanılmaya başlandığı tahmin ediliyor. Helenistik dönemde sofraları süslediği bilinen bu sebzeye, Uygur Türklerinin efsanelerinde adını sıkça duyduğumuz Lokman Hekim’in hikâyelerinde de rastlıyoruz. Gezgin hekimlik yapan Lokman Hekim’in Turfan gezisi sırasında turp yetiştirildiğini görünce “Bu yurdun insanları hastalanmaz; çünkü burada turp çok. Onun için burada kalıp hekimlik yapmaya gerek yok.” dediği rivayet ediliyor.

Bazı türleri havuç gibi tatlı, bazıları ise ağızda buruk bir tat bırakan; keskin kokulu ve bol sulu bu dayanıklı sebzenin dünya üzerinde yaklaşık 30 ayrı çeşidi bulunuyor. Turp her ne kadar eşlik ettiği tere, roka, maydanoz kadar popüler olmasa da sofralardaki yerini her daim korumayı başarmış bir besin. Ayrıca vitamin bakımından da oldukça zengin bir içeriğe sahip. Balık sofralarının baş tacı, salataların en lezzetli eşlikçisi turpun besleyici özelliklerine gelin birlikte bakalım.

Turpta Bulunan Vitaminler Nelerdir?

Lifli yapısıyla öne çıkan turpun içinde bulunan vitaminler:
  • C vitamini (askorbik asit) açısından zengindir.
  • İçinde metabolizma güçlendirici Pridoksin (B6) bulunur.
  • Potasyum deposudur.
  • Göz ve cilt sağlığını koruyan Riboflavin kaynağıdır.
  • İçinde sodyum, potasyum, kalsiyum, fosfor ve magnezyum gibi mineraller bulunan sindirim dostu turp, A ve K vitaminlerini de içerir.

 Turpun Faydaları Nelerdir?

  • Güçlü antioksidan özelliğiyle öne çıkan turp, bağışıklığı güçlendirip metabolizmayı düzenler.
  • Kuruluk, sivilce ve akne oluşumu gibi cilt problemlerine iyi geldiği söyleniyor.
  • Zengin iyot içeriği nedeniyle guatr hastalığının oluşmasını engellemek için kullanılabiliyor.
  • Safra taşı önleyici olarak Meksika’nın yerel halkı tarafından sıkça kullanılan Siyah turp faydaları dışında besleyici özelliğiyle nedeniyle de tercih sebebidir.
  • Lifli yapısı sayesinde mide ve bağırsakların çalışmasına yardımcı olur, sindirimi destekler.

Turp Ne Zaman Tüketilebilir?

Aralık ayından sonra tezgâhlarda yerini almaya başlayan turpun tıpkı diğer sebzeler gibi mevsiminde tüketilmesi sağlıklı beslenme açısından önem taşır. Bu aylar aynı zamanda balık sezonunun da en verimli zamanlarıdır. Ülkemizde özellikle balık ve et yemeklerinin yanında ya da salataların içinde çiğ olarak yer alan beyaz turp faydaları bilinen ve kış aylarında tüketimi artan sebzelerdendir. Ayrıca iyi bir balgam söktürücü olduğundan, kış aylarında kronik öksürük ve soğuk algınlığı gibi durumlarda bal ile karıştırılarak kullanılır.

Turp Nasıl Tüketilebilir?

Turp Avrupa’da genellikle taze olarak ya da haşlanarak tüketilirken Asya ülkelerinde pişirilerek, kurutularak veya turşu şeklinde kullanılmaktadır. Roka ve tereye ekleyerek lezzetli salatalar hazırlayabileceğiniz dışı beyaz içi kırmızı turp faydaları nedeniyle dolabınızdan eksik etmek istemeyeceğiniz bir lezzettir. Güçlü antioksidan özelliklere sahip olan mor turp faydaları, lezzeti ve iştah açıcı görüntüsüyle özellikle Akdeniz ve Ege mutfağının leziz meze tariflerinde sıkça kullanılır. Birden fazla işlevi bulunan fonksiyonel besinlerden olan turp, sadece beslenme gereksinimlerimizi karşılamak için değil, sağlıklı beslenme ihtiyacımızı karşılamak için de kullanılan bir yiyecek. Turp tohumu faydaları nedeniyle tercih edilen fonksiyonel besinler kategorisinde yer alır. Cilt yenilenmesi, sindirim sistemi düzenlenmesi gibi durumlarda işlevsel özellikleriyle son yıllarda ön plana çıkmıştır. Genellikle haşlanarak tüketilen turp otu faydaları az bilinse de aslında vitamin açısından oldukça zengin bir besindir.

Sıra dışı bir lezzet deneyimi yaşamak için Sana’nın özel tarifleri arasında bulacağınız turplu pasta gibi farklı tarifleri deneyebilir, keyifli bir çay vaktini taçlandırabilirsiniz.

Geleneksel olarak salatalarda kullandığımız turpla yapacağınız farklı lezzetteki alternatif tatlar için Sana’nın tarifler sayfasına göz atabilirsiniz.

Kaynakça:

https://acikerisim.uludag.edu.tr/server/api/core/bitstreams/83150257-184f-4d5b-a42a-3eec6449bc47/content

https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/204716